Monday, September 6, 2010

Apa makna khatam qur'an?



Amalan bacaan al-Quran adalah merupakan salah satu ibadah yang amat dituntut oleh agama seperti yang digambarkan sejarah di mana Rasulullah s.a.w. pernah menyuruh Abdullah bin Abbas membaca dan mengkhatamkan al-Quran sekali dalam seminggu. Rasulullah s.a.w. bersabda: اقرأوا القرءان فإنه يأتى يوم القيامة شفيعا لأصحابه yang bermaksud: “Bacalah al-Quran, sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafaat kepada pembacanya”.

Bermula dari sini dapatlah kita fahami tentang betapa pentingnya amalan bacaan al-Quran di dalam diri setiap individu. Para sahabat r.a. dan juga salaf dan khalaf, mereka sentiasa memperbanyakkan bacaan al-Quran di dalam kehidupan mereka sehingga menjadikan khatam al-Quran sebagai salah satu amalan yang wajib dilakukan. Mungkin kita akan terperanjat dan kehairanan dengan kisah kehidupan mereka, kerana ada di antara mereka yang dapat mengkhatamkan al-Quran sehingga 2 atau 3 kali dalam sehari!… Namun itulah hakikat dan perbandingan, betapa mulia dan jauhnya pengabdian mereka berbanding kita!…petikan dari :web berikut

Hari ini saya teramat gumbira kerana dapat membaca keleseluruhan al-qur'an , maknanya khatam sekali dalam bulan yg mulia ini. Yer la , orang lain khatam 4-5 kali tak bising pun. Kepada yg kenal dan memahami saya, saya khabarkan melalui sms kerana biasalah kami begitu. Seronok bukan nak me'riak'. Ada sorang kawan yg balas "apa makna khatam al-qu'an? Saya tahu dia bergurau kerana sebelum ini di dalam kelas al-qur'an ustaz kami ada sembang bab khatam al-qur'an. Dan saya juga ada menulis kemusykilan saya di FB, bila diberitakan bahawa Imam syafei khatam al-qur'an 3 kali sehari. Mungkin kah?

Bila saya dapat mengkhatam alqur'an dalam tempoh masa 10 hari ditolak masa 'cuti' dan tidak sehat maka saya hampir percaya kenyataan itu (menghatam 3x sehari) itu munasabah sebenarnya. Saya khatam lambat kerana saya tak hafaz. Saya terpaksa bergantung kepada musyaf resam ustmani yg ada panduan takwid. Bila masuk juzuk 26 bacaan dah mula lembab sebab ayat2 dah mula susah disebut. Imam syafei adalah hafaz Qur'an, dia seorang berbangsa Arab berbahasa arab dan tidak bergantung kpd teks. Tentu dia boleh membaca sambil membuat kerja lain (sambil menulis, membaca dan mengjar).

Tentang saranan Rasulullah supaya umatnya mengkhatam al-qur'an dalam 3 hari adalah bersifat umum supaya tidak memberatkan umat . Sama seperti saranan untuk solat tarawih 8 rakaat. Kerana perkara itu sunat dan selesa untuk ummat ttp tidak ada salah bg mereka yg mampu buat lebih. Malangnya ada tokoh2 agama yang ringan mulut mengatakan perkara tersebut adalah ghuluw atau berlebih2an menyanjung seseorang imam.

Kegumbiraan saya pula lain maknanya. Gumbira kerana dapat juga mencapai target dalam kekalutan masa dan dunia yg sentiasa menggoda. Kedua ,gumbira sebab dah jumpa guru qur'an wanita yg bakal saya pelajari Qur'an darinya(tajwid).Kegembiraan saya ini adalah kegumbiraan orang jahil, kalau orang dah segunung ilmunya, mungkin lain pula targetnya. Mungkin untuk mengajar 10 setahun.Ketiga , gumbira sebab lepas ni boleh lah 'ketam' baju raya pula :).Mudah2an dapat siap sehelai jadi la :).

Tradisi yg kurang baik dikalangan umat melayu ialah merayakan majlis khatam besar2an tetapi lepas itu qur'an tak dibuka2 sehingga majlis nikahnya atau buka masa majlis kematian dan malam jumaat (setakat Yasin) atau khatam setahun sekali. Paling teruk kalau baca qur'an pun tak tahu dan tak mahu pula belajar. Tunggu pencen baru nak belajar. Saya juga gumbira dapat menguja jiran2 supaya belajar mengaji,belajar memahami/terjemah al-qur'an , tadarrus dan kurangkan sindrom menghias rumah dan buat kueh raya berlebih2an.

Baru2 ini ada rakan egroups yg menghantar gambar2 rakyat iran bertaddarus beramai2 di sepanjang bulan Ramadhan. Ada yg menghantar video iklan baca qur'an dalam kereta. Tetapi Malaysia ku masih ghairah dengan bazaar ramadhan, tidak prihatin dengan makanan yg sentiasa ada untuk dibuang. Kita bangga dengan adanya orang kaya yg sponsor lauk pauk dimasjid tetapi duka kerana makanan di masjid lebih banyak dari jemaah yg datang. Ada juga cerita jemaah curi makanan ketika orang solat maghrib.

Kita teruja bila peniga mengaut untung berlipat ganda dalam bulan Ramadhan. Tetapi kita cepat lupa bila Allah beri amaran datangnya ribut mengorbankan peniaga bazaar Ramadhan yg berniaga sejak jam 2 petang di satu tempat di Melaka.Mampukah kita lahirkan umat melayu khususnya peniaga, yg sanggup tutup perniagaan di bulan Ramadhan untuk cari perniagaan yg tak rugi ('tijaratan lan tabur') di akhirat? Allah menyediakan pahala 70 kali ganda bagi setiap ibadah, dan ada satu hari yg menyamai 1000 bulan di akhir Ramadhan ttp kita masih mengejar beribu RM, hakikatnya RM tak kemana. Lepas Ramadhan duit yg banyak pun ranap macam bueh sabun, ada kala masalah datang semakin menimpa dan menyulitkan.Fikir2kan.



No comments: